informacja o wycieczkach i pielgrzymkach w latach 2018-2023

przez Darek

Klub Inteligencji Katolickiej w Bielsku-Białej organizuje dla swych członków i sympatyków corocznie pielgrzymko-wycieczki do najpiękniejszych i ciekawych   miejscowości  Naszej Ojczyzny, w tym  obiekty wpisane na Listę Pomników Historii oraz wpisane na  listę UNESCO.

W 2018 r. zwiedziliśmy Warmię ( w tym m.in.  Olsztyn, Lidzbark Warmiński, Reszel, Ornetę, Braniewo Frombork, płynęliśmy Kanałem Elbląskim, a w drodze powrotnej do Bielska-Białej zwiedziliśmy Pelplin w woj. pomorskim, Chełmno i Chełmżę w woj. kujawsko-pomorskim), Również w 2018 r. byliśmy w Wiślicy, Miechowie oraz w Racławicach w woj. świętokrzyskim,; w Sieniawie, Przeworsku, Zarzeczu oraz w Jarosławiu  w woj. Podkarpackim.

2019 rok rozpoczęliśmy od pobytu w Rudzie Śląskiej oraz w dzielnicy Katowic –Nikiszowcu,; w Kielcach i Jędrzejowie,;  w Tumie, Łęczycy i Uniejowie w  woj. łódzkim,; w  Bieczu,  w Nowym i Starym Sącza w woj. małopolskim,; w Strachocinie i Sanoku w woj. podkarpackim.;  w Krośnie, Dukli, Krempnej w woj. podkarpackim  oraz  w Bardejowie i Koszycach na Słowacji.

W roku 2020   zwiedziliśmy Olesno, Brzeg oraz Majujowice w woj. opolskim.

W roku   2021  podróżowaliśmy po Podlasiu  i Suwalszczyźnie ( m.in. zwiedziliśmy  Białystok, Sokółkę, Bohoniki, Tykocin, Supraśl, Różanystok,  Suwałki, Sejny, Giby, Augustów, Grabarkę, płynęliśmy Kanałem Augustowskim oraz po jeziorze Wigry).

Rok 2022  to również wyjazd  kilkudniowy do woj. Lubuskiego. Zwiedziliśmy Wschowę, Świebodzin, Łagów, Międzyrzecz, Skwierzynę, Rokitno, Gorzów Wielkopolski, Żagań, Żary, Zieloną Górę, Park  Mużakowski w Łęknicy.

W maju 2023r. udaliśmy się do Głogówka, gdzie w zamku przez 2 miesiące  przebywał w okresie potopu szwedzkiego w 1655  r. król Jan Kazimierz z 1800 osobowym dworem. W roku 1806 schronił się w zamku  przed wojskami Napoleona  Ludwig van Bethoven.

Główne wejście do zamku  w Głogówku.

Zwiedziliśmy również pałac w Mosznej, zabytkową rezydencję  rodziny  rodu von Thiele Winklerów, potentatów przemysłowych.

W  czerwcu 2023 r.  zwiedziliśmy Zamek w Grodźcu Śląskim, Dom Ogrodnika – obecnie Muzeum Zofii Kossak  i Dwór Kossaków w Górkach Wielkich.

W lipcu 2023 r.  udaliśmy się do  królewskiego miasta Piotrkowa Trybunalskiego. W 1493 r. zaaprobowano tu kształt polskiego parlamentu – w tym podział  na Sejm i Senat, a w 1578 r. ustanowiono  w Piotrkowie  stałej siedziby  Trybunału Koronnego. Zarówno królowa Jadwiga jak i królowa Bona przyczyniły się do rozwoju miasta.

Zamek Królewski, obecnie siedziba muzeum

W  sierpniu 2023 r. pojechaliśmy do Jaworzna, gdzie zobaczyliśmy „Park Gródek” – Polskie Malediwy.

Zwiedziliśmy również jeden z ciekawszych i wartych odwiedzenia obiektów na terenie Zagłębia  Dąbrowskiego – pałac Dietla w Sosnowcu.

We wrześniu br. chcemy udać się do  Toszka i Pławniowic.

Toszek to historyczne miasteczko w pow.  gliwickim  z zamkiem w stylu gotycko- barokowym, natomiast w Pławniowicach  pałac rodziny Ballestremów, a  od 1989 r siedziba Ośrodka Edukacyjno-Formacyjnego Diecezji Gliwickiej.